
Hodnotiaca hra
Hodnotiaca hra je považovaná za najrýchlejší, najzábavnejší motivačný systém základného vzdelávania. Jej cieľom je na základe hodnotenia motivovať žiakov k celkovému zlepšeniu v správaní, vo vzťahoch v triede alebo vo vzdelávaní.
Hodnotiaca hra je rozdelená do dvoch typov:
Víťazstvo triedy
Víťazstvo triedy je tímová hra, pomocou ktorej sa žiaci učia spolupracovať, komunikovať, vnímať sa navzájom. Rozmýšľať o dobre skupiny. Naučiť sa hovoriť pozitívnu kritiku s láskou a tak isto ju prijať aj od svojich spolužiakov v zmysle dobra skupiny. Naučiť sa myslieť, že individuálne správanie jedinca ovplyvňuje hodnotenie celej skupiny. Učiť sa zlepšovať vzťahy a správanie voči sebe v skupine a tak získavať dobré body.
Žiakom je daná tabuľka. Jeden stĺpec je označený smutným smajlíkom, druhý veselým smajlíkom. Žiaci počas dňa zbierajú za správanie a dodržovanie pravidiel buď smutné alebo veselé body. Ak počas dňa žiaci získali viac veselých bodov - trieda v ten deň získala víťazstvo. Keď žiaci získajú desať víťazstiev za sebou, sú ocenení odmenou. Je to tímová hra založená na vzájomnej spolupráci, ktorá podporuje súdržnosť triedy.
Zvierací zlepšovač
Zvierací zlepšovač je individuálna hodnotiaca hra každého žiaka. Žiaci zbierajú individuálne hviezdičky za svoje správanie či aktivitu. Počet hviezdičiek posúva žiakov po zvieracom leveli, kde každé zvieratko predstavuje určité zlepšenie žiaka. Učiteľ sa snaží klásť individuálne ciele na žiaka a v tých sledovať jeho zlepšenie, oceňovať ich hviezdičkami, aby aj známkovo horší žiaci zažili úspech, ktorý ich motivuje do ďalšieho učenia.
Upravené z metódy Whole brain teaching. Viac o metóde a mojej aplikácii na slovenskej škole:
Homolová, M. 2019. Metóda Whole brain teaching v primárnom vzdelávaní. In: Inovatívne trendy v odborových didaktikách: Prepojenie teórie a praxe výučbových stratégií kritického a tvorivého myslenia. 2019. Univerzita Konštantína filozofa, Pedagogická fakulta, Nitra. s. 40-48. ISBN 978-80-558-1408-7 Online: TU